Twarda Guma

Wyważenie i doważenie koła

Odpowiednie wyważenie kół ma ogromy wpływ na prowadzenie auta, a przez to również na nasze bezpieczeństwo.

Wyważenie

Podczas każdej wizyty w serwisie wulkanizacyjnym przy montażu opony, czy wymianie cały kół oraz przy naprawie opony, czy też prostowaniu felgi należy całe koło wyważyć, żeby zniwelować nierówności w masie koła. Zabieg ten ma na celu przesunięcie środka ciężkości koła, w taki sposób aby siły które działają na całe koło w każdym kierunku były takie same. Dzięki temu zabiegowi, opona jest w odpowiedni sposób wyważona na trzpieniu wyważarki.

Jednak jest to dalej koło wyważone tylko na trzpieniu. Po zamontowaniu go w aucie, działają jeszcze inne przeciążenia z układu kierowniczego, hamulcowego i zawieszenia. Dlatego często się zdarza się że nawet poprawnie wyważone koło przy różnej prędkości może powodować odczuwalne drgania na kierownicy.

Powodem tego jest właśnie wyważenie w układzie trzpień wyważarki – koło. Natomiast po zamontowaniu koła na samochodzie układ zmienia się na, układ kierowniczy – koło. Tutaj już wulkanizator nie ma wpływu na to w jakim stanie mechanicznym jest zawieszenie, tarcze czy piasty i jedynym ratunkiem żeby wykluczyć drgania jest właśnie doważanie kół na samochodzie.

Należy pamiętać że doważenie możemy zastosować jeśli wcześniej koła zostały prawidłowo wyważone na wyważarce.

Jednak na czym polega doważanie kół na aucie?

W skrócie jest to doważenie kół w taki sposób, aby zniwelować wszelkie niewyważenia, które są spowodowane poprzez układ kierowniczy, zawieszenia, jak i hamulcowy. Znacząco poprawia to komfort jazdy, ponieważ doważamy cały układ w którym koło znajduje się już będąc zamontowane w samochodzie.

Jakie są przyczyny niewyważenie koła?

Możemy zaliczyć tu te przykłady:
– niewłaściwe ułożenie opony względem felgi, bądź na odwrót,
– nierównomierne starcie bieżnika,
– zużycie/uszkodzenie felgi,
– wady fabryczne opony/felgi,

Czym mogą skutkować źle wywarzone koła?

Jak już wyżej wspomnieliśmy może skutkować tym, ze będziemy czuć drgania na kierownicy. Jednak nie jest to jedyne zjawisko. Do tego możemy dorzucić choćby nierównomierne ścieranie się bieżnika oraz szybsze zużycie się amortyzatorów oraz drążków kierowniczych. Poza częstszą wizyta u mechanika i kosztami należy jednak pamiętać w głównej mierze o bezpieczeństwie. Gdyż źle wywarzone koło, nie pracuje w prawidłowy sposób, przez co tracimy przyczepność jak i wydłużona zostaje droga hamowania.

Jakie są objawy źle wywarzonego koła?

Symptomy po których możemy rozpoznać że należy wybrać się na wyważenie kół to:

– drgania na kierownicy podczas przyśpieszania, hamowania.
– nierównomierne zużycie bieżnika opony,
– drgania całego nadwozia samochodu,
– większy hałas dobiegający spod kół w trakcie jazdy.

Podsumowanie

Ogólnie koła powinniśmy wyważać zawsze podczas montażu opon, oraz dobrze przyjętą praktyką jest sprawdzenie wyważenia po przejechaniu 10-15 tys km. Jednak także kiedy auto uczestniczyło w jakiejś kolizji/wypadku. Prawidłowe wyważenie wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale także redukuje drogę hamowania, oraz poprawia przyczepność. Dlatego jest to tak niezbędny aspekt który warto brać pod uwagę jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top