Budowa opony samochodowej

26 października 2022

Jak wygląda opona, każdy z nas widział i każdy wie. Ot kawał gumy, w kształcie okręgu, który nakładamy na felgę i dzięki temu możemy jeździć samochodem. Ale czy aby na pewno to tylko kawałek gumy i jak jest zbudowana?

W tym poście postaramy się przybliżyć zwykłemu Kowalskiemu to w jaki sposób zbudowana jest opona.

Bieżnik opony (czoło opony)

Jeden z ważniejszych elementów w budowie opony samochodowej, o ile nie najważniejszy. W poprzednich wpisach pisaliśmy o budowie bieżnika, jaką spełnia funkcję oraz zastosowanie poszczególnych typów. Jest to jedyny element w budowie opony mający bezpośrednią styczność z nawierzchnią. W budowie bieżnika możemy wyróżnić:

Bloki– są podstawowym elementem budowy bieżnika, ich funkcją jest przede wszystkim utrzymanie trakcji podczas jazdy autem,

Lamelki – to wąskie szczeliny w blokach. To dzięki nim jest odprowadzana woda spod koła, oraz poprawiają przyczepność na śniegu i mokrej nawierzchni,

Rowki bieżnika – odpowiadają za sterowność i drogę hamowania.

Ściana boczna opony

Wykonana jest z elastycznej mieszanki gumy, oraz odpowiednio ukształtowanych warstw osnowy. Łączy ze sobą czoło opony ze stopką.  Na niej producenci zawierają wszelkie niezbędne informację o parametrach opony. Jej główne funkcję to: ochrona przed uderzeniami, poprawienie komfortu jazdy poprzez amortyzację nierówności, zapewnienie odporności na obciążenia przenoszone przez koła.

Karkas (opasanie opony)

Jest to element zbudowany z kilku, lub nawet kilkunastu warstw cienkich drutów, mających na celu dodatkowe wzmocnienie i usztywnienie opony. Główne funkcje jakie pełni to: stabilizacja profilu opony, wzmocnienie wytrzymałości opony, zapewnienie odporności na działanie sił odśrodkowych oraz odkształcenia opony.

Osnowa opony

Swoisty szkielet, tworzony przez warstwy tekstylne, których włókna są ułożone równolegle do siebie. To ona odpowiada w głównej mierze za wytrzymałość, dzięki czemu opona nie jest podatna na deformacje pod wpływem ciśnienia wewnętrznego. Przenosi również przeciążenia podczas hamowania, przyśpieszania i skręcania.

Warstwa uszczelniająca

Zabezpiecza wnętrze opony przed dostaniem się do niego powietrza, wody czy innych zanieczyszczeń. Wykonana jest z elastycznego kauczuku. Główne zadanie to niedopuszczenie do utraty ciśnienia wewnątrz opony. 

Drutówka

Kolejny ważny element w budowie opony samochodowej. To dzięki niej opona utrzymuje się na feldze. Zbudowana jest z bardzo wytrzymałych, lecz jednocześnie elastycznych drutów, tworzących zwoje. Pozwala to na odpowiednie przenoszenie obciążenia bez ryzyka zsunięcia się opony z felgi.

Stopka bądź kołnierz

Element który przylega do felgi. Stabilizuje już założoną oponę, oraz zapobiega odkształceniu całej opony pod wpływem masy auta. Również przyczynia się do utrzymania prawidłowego ciśnienia wewnątrz opony.

Budowa opony
Budowa opony

Podsumowanie budowy opony

Jak widać nawet tak niepozorna rzecz jak opona samochodowa, zbudowana jest z wielu warstw, gdzie każda pełni inne funkcję. Wraz z rozwojem technologii, proces produkcji opon jest udoskonalany, tak abyśmy my mogli zachować bezpieczeństwo na drodze i aby każda opona spełniła swoje zadanie tak jak należy. Od teraz już nie spojrzysz na oponę, jak na zwykły kawałek gumy 🙂

Może też Cie zainteresuje