Różnica między oponami letnimi a wielosezonowymi

17 marca 2022

Pory roku zmieniają się nieustannie – to prawda stara jak świat. Wraz z ich zmianą, zmieniają się również warunki panujące na drodze. Jako kierowca dobrze wiesz, że w jednej chwili słoneczny dzień może przerodzić się w prawdziwą ulewę. Dlatego też powinieneś dostosować wyposażenie auta oraz styl jazdy do panujących warunków. Wszystko to powoduje, że co jakiś czas czeka Cię również zmiana ogumienia. W szczególności, gdy za oknem panuje stosunkowo wysoka temperatura często możesz stać przed dylematem – wybrać opony letnie czy wielosezonowe? Podpowiadamy więc, czym różnią się od siebie oba modele, co pomoże w podjęciu przez Ciebie odpowiedniej decyzji.

Kiedy stosuje się opony letnie, a kiedy opony wielosezonowe?



Przyjęło się ogólnie, że letni rodzaj ogumienia wykorzystywany jest głównie w cieplejszych miesiącach, czyli w zasadzie od wiosny do jesieni. Jest to spowodowane faktem, że traci on swoje właściwości trakcyjne w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza, co może stwarzać niebezpieczeństwo podczas jazdy. Co oczywiste, są to ramy umowne, gdyż pogoda często się zmienia, lecz warto mieć ten aspekt na uwadze.



Opony wielosezonowe, które znane są szerzej pod pojęciem ogumienia całorocznego, łączą w sobie właściwości opon letnich oraz zimowych, dlatego też mogą być stosowane przez cały rok. Niemniej, powinno się pamiętać o tym, że jest to w zasadzie rozwiązanie pośrednie, które nie zapewnia najwyższych parametrów trakcyjnych zarówno podczas jazdy w zimowych warunkach, jak i przy poruszaniu się w wysokich temperaturach.

Różnice pomiędzy oponami letnimi a wielosezonowymi



Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, opony letnie są przystosowane do jazdy w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza ze względu na właściwości mieszanki ogumienia, z której zostały wykonane. Dlatego też ich wielosezonowe odpowiedniki posiadają większą ilość lameli, gdyż muszą zapewniać bezpieczeństwo poprzez zagwarantowanie większej przyczepności podczas jazdy na śniegu.



Różnice pomiędzy oboma modelami znajdziemy również w konturze bieżnika. W przypadku ogumienia letniego jest on okrągły, co zapewnia dużą przyczepność oraz obniża opory toczenia. Modele wielosezonowe posiadają najczęściej obrys zbliżony do kwadratowego, co przypomina kontur stosowany w popularnych „zimówkach”.

Dysproporcje da się również odczuć przy jeździe w wysokich temperaturach. W związku z tym, że opony wielosezonowe są przystosowane zarówno do poruszania się zimą, jak i w cieplejszych miesiącach, mają gorsze osiągi niż ich letnie odpowiedniki.

Może też Cie zainteresuje