Twarda Guma

Rodzaje bieżnika- zalety i wady

Możemy wyróżnić 3 rodzaje bieżnika opony: kierunkowy, symetryczny i asymetryczny.

Każdy z nich ma swoje zastosowanie w zależności od panujących warunków atmosferycznych i drogowych. Przyjrzymy się każdemu rodzajowi oraz opiszemy ich właściwości żebyście sami zobaczyli różnice w budowie i zastosowanie.

Bieżnik kierunkowy

Charakterystyczny kształt bieżnika ułożony w kształt litery V bądź U, inaczej zwany także jodełką.

Dzięki takiemu ułożeniu bieżnika, najlepiej odprowadza on wodę spod opony, oraz poprawiają przyczepność do drogi. Opony z takim bieżnikiem cechują się skutecznością hamowania, oraz zachowaniem precyzji kierowania autem nawet przy wysokich prędkościach. Jest to najlepszy wybór przy autach sportowych oraz o dużej mocy silnika. Cechą która może działać na minus takiego bieżnika jest dość duży dyskomfort akustyczny, ponieważ opona dość głośno „pracuje”

Dodatkowo należy pamiętać że oponę trzeba zamontować na aucie zgodnie z kierunkiem strzałki którą pokazuje kierunek toczenia opony

Bieżnik symetryczny

Ten rodzaj bieżnika jest najprostszym i najtańszym w produkcji, ale również najmniej wydajnym. Można go zamontować na feldze dowolną stroną ponieważ jest tak zwane lustrzane odbicie jak sama nazwa wskazuje. Głownie przeznaczony jest do aut miejskich oraz kompaktowych, które poruszają się po obszarach odśnieżonych. Plusem jest ekonomia jazdy oraz wysoka wytrzymałość, lecz nie nadają się one do szybkiej jazdy.

Bieżnik asymetryczny

Różny rodzaj bieżnika po stronach wewnętrznej i zewnętrznej opony. Wewnętrzna strona odpowiada za odpowiednie odprowadzanie wody oraz zachowanie przyczepności na mokrej nawierzchni, natomiast zewnętrzna odpowiedzialna jest za odpowiednie zachowanie opony na suchej drodze. Najlepiej sprawdzają się w utrzymaniu stabilnego toru jazdy w zakrętach. Są trwalsze niż opony kierunkowe, jednak przekłada się to również na większe koszty produkcji, a przez to na cenę samej opony.

Znakomicie sprawdzają się w autach o dużej mocy silnika, limuzynach, SUV-ach. Dobre parametry sprawiają że ten rodzaj bieżnika jest praktycznie doskonały w każdych warunkach i na każdej nawierzchni.

Podsumowanie

Bieżnik kierunkowy:
Plusy:
– dobre odprowadzanie wody spod opony
– świetna trakcja na śniegu
Minusy:
– najgłośniejszy rodzaj bieżnika
– należy pilnować żeby były zamontowane zgodnie z kierunkiem toczenia

Bieżnik symetryczny:
Plusy:

– dobrze trzyma się drogi
– bardzo dobry stosunek jakości do ceny
Minusy:
– słabe właściwości trakcyjne na mokrych nawierzchniach
– nadają się praktycznie do jazdy w typowo miejskich warunkach

Bieżnik asymetryczny
Plusy:

– utrzymuje stabilny tor jazdy w zakrętach
– najcichszy rodzaj bieżnika
Minusy:
– wysoki koszt zakupu
– w trakcie montażu należy zwrócić uwagę na poprawne zamontowanie opony

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top