Budowa i działanie układu hamulcowego
Każdy kierowca wie, że w jego aucie znajduje się układ hamulcowy. Wie, gdzie jest pedał hamulca oraz zna podstawowe elementy takie jak tarcze, klocki i bębny hamulcowe. To jednak tylko część skomplikowanego systemu, który obejmuje także pompę hamulcową, przewody hamulcowe, czujniki oraz płyn hamulcowy, tłoczki i zaciski. Jak dbać o układ hamulcowy?
Dlaczego ochrona układu hamulcowego jest ważna?
Układ hamulcowy odpowiada za bezpieczne zatrzymywanie pojazdu. Na lekcjach fizyki uczymy się, że działają w nim prawo Pascala, które dzięki płynowi hamulcowemu wytwarza ciśnienie w całym układzie oraz siły tarcia generowane przez klocki i tarcze hamulcowe. Te siły zatrzymują pojazd. Co jednak, gdy układ hamulcowy przestaje działać prawidłowo?
Rodzaje i systemy hamulcowe
Zgodnie z przepisami, w samochodach istnieją dwa podstawowe układy hamulcowe:
- Podstawowy (roboczy): Obsługiwany pedałem hamulca.
- Dodatkowy (awaryjny, ręczny): Służy do unieruchomienia pojazdu podczas postoju i pomaga w ruszaniu na pochyłych drogach.
Wspomagają je systemy takie jak ABS, ESP, ASR, ACC, BAS, które poprawiają efektywność hamowania. Niemniej, nawet najlepsze systemy nie zadziałają poprawnie bez dbałości o podstawowe elementy układu hamulcowego.
Eksploatacja układu hamulcowego
Układ hamulcowy- Tarcze, bębny i klocki hamulcowe
Tarcze, bębny i klocki hamulcowe to pierwsza linia obrony w układzie hamulcowym. Ich zużycie objawia się dłuższą drogą hamowania, drganiami lub “biciem” na kierownicy. Klocki hamulcowe powinny być wymieniane, gdy ich grubość spada poniżej 3-4 mm. Tarcze hamulcowe, choć wymieniane rzadziej, również wymagają uwagi. Ich zużycie prowadzi do przegrzewania i nieskutecznego hamowania. Skrzywione tarcze powodują drgania na kierownicy, co oznacza konieczność ich wymiany.
Hamulce bębnowe
Ocena stanu hamulców bębnowych jest trudniejsza, ponieważ są zamknięte w stalowym bębnie. Są one mniej odpowiedzialne za drogę hamowania, ale stabilizują tył pojazdu. Jeśli tył auta “ucieka” na boki, warto sprawdzić hamulce bębnowe.
Płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy odpowiada za wytwarzanie ciśnienia w układzie. Jest higroskopijny, więc pochłania wilgoć z układu, co z czasem obniża jego skuteczność. Zaleca się jego wymianę co 2 lata lub raz w roku, w zależności od stylu jazdy.
Przewody hamulcowe
Przewody hamulcowe utrzymują ciśnienie w układzie. Narażone są na warunki atmosferyczne i mechaniczne uszkodzenia. Najczęściej występującymi problemami są korozja i pęknięcia, co prowadzi do wycieku płynu hamulcowego. Ich stan można sprawdzić podczas okresowego badania technicznego.
Zaciski hamulcowe
W zaciskach ważne jest, aby wszystkie ruchome elementy poruszały się swobodnie, a smar nie był wypłukany. Należy sprawdzać stan gumowych osłon, które chronią przed wodą i rdzą.
Hamulec ręczny
Hamulec ręczny, choć często niedoceniany, jest kluczowy dla pełnej funkcjonalności układu hamulcowego. Usterki ręcznego hamulca to najczęściej zapieczone elementy i zużyte linki. Regularne używanie i konserwacja są kluczowe dla jego sprawności.
Pompa hamulcowa
Pompa hamulcowa jest sercem układu. Wytwarza niezbędne ciśnienie do działania systemu. Miękki pedał hamulca i wycieki płynu mogą świadczyć o uszkodzeniu pompy, co wymaga jej wymiany.
Podsumowanie
Stan techniczny układu hamulcowego ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Regularna kontrola i konserwacja elementów takich jak tarcze, klocki, płyn hamulcowy, przewody i zaciski hamulcowe jest kluczowa. W przypadku wątpliwości co do stanu technicznego układu hamulcowego, warto skonsultować się z mechanikiem.
Zapraszamy do naszego serwisu Twarda Guma gdzie profesjonalnie zajmiemy Twoim układem hamulcowym – www.twardaguma.pl
Zapraszamy do naszego serwisu gdzie zajmujemy się zabezpieczeniem antykorozyjnym podwozia – http://www.studioantykorozyjne.pl